Friday, July 24, 2009

Haji - Kenangan Seorang Ayah Yang Tidak Pernah Padam - 1

Ayah dan Mak telah menunaikan fardhu Haji mereka pada tahun 2006 yang lalu. Sekira-kiranya 3 tahun telah berlalu. Namun,Abah rasakan seolah-olah mereka baru sahaja mengerjakan fardhu itu. Apa tidaknya, setiap kali berbual dengan mereka, tidak akan dilupakan kisah-isah semasa mereka mengerjakan haji dahulu. Seoah-olah baru kelmarin. Butiran yang dikisahkan seakan-akan sebati dalam diri mereka. Dan seperkara lagi, ayah terutamanya, sentiasa menyatakan hasratnya untuk kembali semula ke Tanah Suci. Begitu kuat tarikan itu.
Kelmarin, Abah ke SMK Dato' Mahmud di Besut untuk menyertai para pelajar sekolah Abah yang terlibat dalam pertandingan bola sepak Sekolah-sekolah Primier Peringkat Zon Timur. Sengaja Abah bawa Ayah turut sama. Sekurang-kurangnya kami boleh berbual-bual dalam perjalanan yang memakan masa hampir sejam itu.
Memulakan perbualan ialah pertanyaan Ayah, sama ada Abah dapat atau tidak menunaikan fardhu Haji pada tahun ini. Soalan yang berulangan, tapi tidak jemu ditanya. Jawapan Abah hanyalah InsyaAllah, kalau dijemput olehNya. Kemudiannya, penceritaan Ayah berkisar tentang Hajinya dahulu. Abah hanya menyampuk sekali-sekala. Ayah mengisahkan lagi bagaimana perasaan terkilannya tentang seekor kucing yang 3-4 hari sentiasa merapatinya apabila dia sedang menjamu selera di kedai di Makkah. Ayah kisahkan bahawa kucing itu tidak mahu memakan makanan yang diberinya. Akhirnya, pada hari ke-4, baru Ayah terfikir bahawa setiap kali kucing itu berada berhampirannya, dia sedang memakan ayam di kedai itu. Mungkin kucing itu mahukan makanan yang sedang dimakan Ayah. Dan hari keseterusnya, Ayah beritahu bahawa dia bersedia untuk memberikan ayam kepada kucing tersebut, tetapi, binatang itu tidak datang hingga ke akhirnya. Abah hanya mengiyakan sahaja pengisahan Ayah.
Banyaknya kenangan yang tidak dilupakan. Dan seperti yang kita sering dengar, ramai tetamu Allah yang ke Tanah Suci, akan berazam untuk ke sana lagi. Di akhir perbualan kami, Ayah sekali lagi menekankan agar Abah dan Ummi akan berjaya ke Tanah Suci kelak. Abah dan Ummi juga mempunyai hasrat yang sama. Moga Allah perkenankan hasrat kami....

No comments:

Post a Comment