Friday, September 11, 2009

Bila Hati Sudah Di Sana

Haji...Haji...Haji...
Perkataan itulah yang banyak bermain di minda. Jiwa ditumpukan ke sana.Doa sentiasa membasahi bibir semoga mendapat jemputanNya. Kala ini, teringat semula apabila mendapat surat dari Tabung Haji tempoh hari. Dijelaskan bahawa kuota haji sudah penuh, dan tidak terpilih untuk musim ini. Hati terkedu. Lemah longlai rasanya untuk meneruskan langkahan. Apabila Ummi bertanyakan tentang surat tersebut, Abah hanya mampu menyerahkan ke tangan Ummi untuk dibaca sendiri.

"Tak dapat?"tanya Ummi, apabila melihat Abah sekadar mendiamkan diri sahaja.
"Sabarlah, abang. Bukan giliran kita untuk menerima jemputanNya," kata-kata Ummi tiba-tiba menyedarkan Abah.

Tiba-tiba juga Abah tersedar bahawa usaha kita hanyalah menyiapkan apa yang seharusnya dilaksanakan. Selebihnya, doa serta tawakal kepadaNya.
Dan, dengan doa dan tawakal itulah Abah terus mengikuti kursus Haji Bersiri yang telah Abah ikuti selama ini. Dan, dari situlah juga tiba-tiba Abah digerakkan hati untuk memberitahu hal ini kepada pegawai TH yang berada di Masjid tempat Abah mengikuti kursus tersebut. Perbualan kami menjurus kepada besarnya hajat Abah untuk ke Tanah Suci. Dan, tiba-tiba juga, beliau menyatakan kesudiannya untuk menolong Abah membuat rayuan buat kali kedua, mudah-mudahan akan diterima oleh pihak atasan.

Dan, rayuan itulah kini Abah tersenarai sebagai standby.
Doa Abah, perkenankanlah Ya Allah....

1 comment:

  1. salam ziarah,

    begitulah perasaan bila hati terdetik utk ke Baitullah...kak nab faham perasaan itu..sbb pernah melaluinya..

    ReplyDelete