Monday, September 28, 2009

Sukarnya Meminta Maaf

Mengapa dikatakan tentang kesukaran memohon kemaafan? Jika kita perhalusi, tiada apa sebenarnya yang menyekat kita daripada mengungkapkan patah-patah kata,"Maafkan saya". Pada hari raya contohnya, ungkapan tersebut sentiasa membasahi bibir. Setiap kali bersua rakan, jiran, mahupun ahli keluarga, kata-kata tersebut akan meluncur laju. Kemudiannya, kita akan saling bersalaman. Dengan ibu bapa pula, ucapan tersebut kita hulurkan setulus hati."Ampunkan dosa saya, ayah, ibu". Serentak dengan itu, kita akan mencium penuh takzim kedua tangan kedua ibu bapa yang amat kita sayangi itu.

Anak-anak kita juga akan mengungkapkan kata-kata keramat itu tatkala bersalaman dengan kita. Isteri juga turut mengucapkannya, bersama juraian air mata, menandakan keikhlasan hati memohon kemaafan. Kita, selaku anak kepada kedua ibu bapa,mahupun sebagai ayah kepada anak-anak,dan suami buat isteri tersayang, akan menganggukkan kepala, sambil mengucapkan bahawa kemaafan telah diberikan. Sesungguhnya, kemaafan itu lahir dari sanubari yang suci. Sama-sama menjernihkan suasana.

Jadi, apa sukarnya meminta maaf?

Sesungguhnya, kesukaran yang amat sangat apabila kita, selaku ketua keluarga yang perlu mengungkapkan kata memohon kemaafan itu terhadap anak-anak kita. Sebenarnya, kita pasti menyedari bahawa dalam kehidupan seharian, ada kalanya tindakan kita selaku ketua rumah tangga yang melampaui batas. Kita menjadikan anak-anak sebagai tempat meluahkan kemarahan tidak bertempat. Sedikit kesilapan akan memungkinkan tindakan yang tidak berpegang kepada akal waras. Kita kadang-kadang keterlaluan dalam membetulkan kesalahan anak-anak.

Inilah yang menyukarkan kita memohon maaf daripada mereka. Kadang-kadang selepas beberapa ketika, apabila kita kembali ke alam nyata, dan menyedari kesilapan sendiri, kita akan membawa anak-anakkecil tadi ke tempat lain. Tujuannya untuk menghapuskan ingatan anak-anak nterhadap perbuatan kita tadi. Membawa mereka menikmati makanan di restoran, ataupun membelikan mereka sesuatu. Beberapa detik kemudian, mereka akan kembali kepada kehidupan asal, seolah-olah tidak pernah berlaku apa-apa. Kita pun akhirnya turut sama menghilangkan kenangan pahit tersebut.

Itulah yang Abah alami kelmarin. Dalam kepenatan, tiba-tiba Angah tambah mengocakkan suasana. Maka, sedikit kemarahan dihamburkan, seolah-olah Angah melakukan suatu kesalahan yang amat besar. Hanya selepas beberapa ketika, barulah Abah menyedari kesilapan tersebut. Namun, dalaman Angah mungkin telah berkocak. Rasa bersalah membuak dalam diri Abah. Amat-amat bersalah sebenarnya. Tiga patah perkataan iaitu "Abah minta maaf" begitu berat untuk disuarakan. Ego yang tinggi.

Sehinggalah tadi, akhirnya Abah mengungkapkan juga kata-kata, "Angah, Abah minta maaf". Mata bening Angah seolah-olah menyatakan kemaafan. Setinggi kesyukuran ke hadrat Ilahi. Perjalanan ke sana akhirnya berjaya mengubah persepsi Abah kini. Ya Allah, jadikanlah keluarga kami sentiasa di dalam keredhaanMu.....

No comments:

Post a Comment