Thursday, August 6, 2009

1 Jam Kedua di Batuta Travel

Petang ini, seperti biasa Abah ke pejabat Batuta Travel di KB untuk mengikuti kursus haji bersiri yang dianjurkan oleh pihak Batuta Travel. Walau bagaimanapun, Abah hanya berkesempatan mengikutinya pada pukul 4.00 petang, disebabkan hal yang tidak dapat dielakkan. Dalam perjalanan, Abah berdoa agar dimudahkan untuk Abah meletakkan kereta, kerana pada kebiasaannya, begitu susah untuk mencari tempat letak kereta pada waktu sebegini. Alhamdulillah, hampir di pejabat Batuta, dalam kepenuhan kenderaan di segenap tempat letak kereta, sebuah kereta ingin keluar dari tempat letak kereta. Abah betul-betul berada di belakangnya. Maka, dapatlah Abah meletakkan kereta berhampiran sahaja dengan pejabat Batuta.

Abah hanya berkesempatan mengikuti kuliah yang disampaikan oleh Ustaz Abdul Ghani. Beliau memberikan kuliah tentang apakah yang akan dilakukan sepanjang berada di Tanah Suci kelak. Ianya bermula dengan ketibaan di Madinah, diikuti dengan Makkah dan seterusnya mengerjakan ibadat haji. Di Madinah, jemaah dinasihatkan untuk membanyakkan membaca al-Quran. Jadikan keazaman dalam diri untuk menghafal beberapa ayat suci sepanjang berada di Madinah nanti. Penerangan yang terperinci membolehkan Abah dan hadirin lain memahami dengan lebih mendalam tentang aktiviti yang bakal dilaksanakan kelak. Juga dihuraikan suasana yang akan dihadapi semasa di tanah suci nanti. Bakal-bakal jemaah juga diberikan peringatan agar sentiasa bersabar menghadapi keadaan di sana kelak. Seterusnya, diterangkan kepentingan mengikuti peraturan yang dibuat oleh pihak Batuta di sana. Ini semua akan melancarkan lagi perjalanan haji nanti.

Apa yang menarik, pada hari ini, semua yang mengikuti kuliah dihidangkan air zam-zam dan buah kurma sebagai hidangan. Terima kasih kepada pihak Batuta, dan Abah sentiasa berdoa agar Allah menjemput Abah dan Ummi ke Tanah Suci kelak.

No comments:

Post a Comment