Thursday, August 20, 2009

Kenangan Haji Ayah - Manusia atau .....

Ayah masih teringat kenangan-kenangan manisnya di Tanah Suci. Antara yang tak luput dalam ingatan Ayah ialah semasa di Madinah. Oleh kerana Ayah merupakan antara jemaah awal, maka Ayah akan ke Madinah dahulu sebelum memasuki Makkah. Dengan kata lain, Ayah mengerjakan Haji Tamattuk. Hari terakhir di Tanah Suci MAdinah merupakan antara kenangan yang amat diingati oleh Ayah. Acap kali juga Abah mendengar cerita Ayah. Cerita yang sama, berulangan, tetapi tidak pernah membosankan, baik kepada Abah sebagai pendengar, apatah lagi bagi Ayah yang mengalaminya sendiri. Sebelum ini, Abah kerap juga membaca kisah-kisah sebegini melalui majalah-majalah tentang pengalaman tetamu Allah di Tanah Suci.

Pada hari terakhir itu, Tabung Haji menasihatkan supaya bakal jemaah haji yang akan bertolak ke Makkah, melakukan Ziarah Wida' pada petang nanti. Ayah pula berpandangan berlainan. Hati Ayah berat untuk menziarahi Rasulullah pada pagi itu juga, kemudiannya jika ada kesempatan, akan ke Masjid pada petang pula.

Pelawaan Ayah kepada rakan sebilik untuk sama-sama ke Masjid pada pagi itu tidak mendapat sambutan. Alasan yang diberi ialah suasana Masjid yang sesak pada sebelah pagi. Jadi, akhirnya Ayah berseorangan ke Masjid. Betul kata rakan sebilik tadi, suasana dalam Masjid begitu sesak. Ayah tersandar di tiang dalam Masjid. Tanpa disedari, air mata mula mengalir. Mungkin Ayah mengenangkan Rasulullah yang akan ditinggalkan nanti.

Tiba-tiba bahu Ayah dicuit. Seorang pemuda yang tidak dikenali berada di sebelah Ayah. Dari mulutnya keluar pertanyaan, "Ziarah? Ziarah?". Ayah mengangguk. Tanpa dipinta, pemuda tadi membangunkan Ayah dan memegang erat. Langkahnya terus ke makam Rasulullah dan sahabat. Tiada kesesakan yang Ayah rasakan tadi. Begitu mudah untuk Ayah berada di makam Rasulullah. Pemuda tadi memberitahu Ayah tentang makam Rasulullah, seterusnya sahabat-sabahat baginda. Di pengakhirannya, Ayah menoleh. Tiada lagi pemuda itu. Tidak sempat untuk diucapkan penghargaan atas pertolongannya itu.

Apabila Ayah menceritakan kepada rakan-rakannya, ada yang mengatakan, "Mungkin malaikat?" Entah...... Apa pun, Ayah begitu bersyukur sekali atas pertolongan tersebut. Kenangan itulah yang menjadi dorongan Abah dan Ummi agar diperkenankan Allah s.w.t. untuk kami berada di Tanah Suci kelak. Perkenankanlah doa kami, Ya Allah....

No comments:

Post a Comment