Saturday, August 8, 2009

Haji - Bagaimana Mulanya....

Abah dan Ummi mendaftar untuk menunaikan fardhu Haji pada tahun 2004. Itu pun, pada asalnya, dalam fikiran Abah, ingin meletakkan sejumlah wang hasil bonus pada tahun 2004. Ini kerana Abah dapati bonus-bonus yang diperoleh sebelum ini seolah-olah hilang begitu sahaja. Jadi, pada tahun itu, Abah mengajak Ummi ke pejabat TH Pasir Mas dan masukkan sejumlah untuk membolehkan pendaftaran haji dibuat. Abah dan Ummi diberikan tarikh 1430H / 2009M. Selepas itu, ianya berada setakat itu. Jarak 5 tahun yang diberikan dirasakan masih lama lagi. Tambahan pula, asalnya untuk memastikan bonus tahun tersebut selamat disimpan.

Bagaimana mula? Tahun 2005, ayah Abah memasukkan sejumlah wang ke dalam akaun TH nya dan memulakan proses rayuan. Abah turut ke pejabat TH di KB untuk urusan ayah. Apabila ayah mendapat status menunggu, kelihatan begitu gembira sekali, sedangkan Abah masih seperti sedia kala. Hujung tahun tersebut, ayah menerima surat bahawa tiada kekosongan pada musim haji itu. Abah melihat ayah begitu sugul. Sedikit perasaan menjalar ke dalam diri Abah. Mengapa ayah begitu sekali perasaannya? Ayah meluahkan isi hatinya kepada Abah tentang harapan tingginya untuk ke Tanah Suci.

Setahun kemudian, ayah berada dalam senarai terpilih. Begitu gembira sekali ayah, dan juga ibu. Buat kali kedua, ayah dan ibu mengikuti kursus haji bersiri. Dan pada masa yang ditetapkan, ayah dan ibu akan berangkat ke Tanah Suci. Abah dan Ummi turut menghantar ayah dan ibu ke Lapangan terbang Pengkalan Chepa. Di sinilah bermulanya ..... Selesai bersalaman dengan ibu dan ayah, tiba-tiba sahaja Abah meminta agar ayah dan ibu tidak lupa mendoakan agar Abah dapat juga menunaikan fardhu haji kelak. Di situlah mulanya catatan hati Abah....

Keberangkatan rakan-rakan sekerja Abah ke Tanah Suci pada tahun-tahun selepas itu begitu mengujakan Abah. Setiap kali mengunjungi mereka, tidak lupa untuk Abah meminta agar didoakan di Tanah Suci agar Abah dapat turut sama berkunjung ke sana. Hati dan jiwa Abah semakin dekat untuk ke sana.

Abah dan Ummi sentiasa berdoa agar Allah s.w.t. akan mengurniakan jemputanNya kepada kami berdua.....

No comments:

Post a Comment