Monday, August 3, 2009

Kursus Haji Intensif - 2

Kelmarin dan hari ini merupakan 2 hari Abah dan Ummi mengikuti Kursus Haji Intensif yang diadakan di SK DAH2, Pasir Mas. Seharian kelmarin, dari pukul 8.45 pagi sehinggalah 5.00 petang, penceramah TH menghuraikan semula amalan-amalan berkaitan haji. Dimulakan dengan sejarah bagaimana Rasulullah s.a.w. mengerjakan haji. Dijelaskan lagi tentang 3 jenis haji yang boleh dilaksanakan kelak, iaitu Haji Ifrad, Haji Tamattuk dan Haji Qiran. Rasulullah s.a.w. mengerjakan Haji Ifrad, Aishah mengerkan Haji Tamattuk, manakala sahabat2 pula mengerjakan Haji Qiran. Ustaz memberikan ulasan panjang lebar bagi setiap jenis haji. Sedikit soal-jawab, yang perlu dijawab sendirian ditanya untuk memastikan pemahaman setiap bakal haji. Abah dan Ummi merasakan kefahaman kami lebih mendalam selepas penerangan oleh Ustaz.
Sesi praktikal juga begitu mengujakan. Abah dan Ummi sudah bersedia dengan 21 biji anak batu untuk praktikal melontar jamrah. Sebelum itu, setiap bakal haji lelaki dikehendaki memakai ihram. Nampak mudah, tapi, bila sampai masanya agak terkial-kial juga Abah nak memakainya. Terpaksa minta bantuan orang lain. Akhirnya, Ustaz sendiri terpaksa masuk campur dan menunjukkan cara pemakaian yang betul. Abah pula dijadikan contoh di hadapan peserta lain tentang cara pemakaian ihram tersebut.
Seterusnya, praktikal tawaf. Di sini, Ustaz menjelaskan panjang lebar cara-cara tawaf. Kemudian, semua peserta kursus mula melakukan praktikal tawaf, seterusnya saie. Hati Abah amat teruja.
Doa Abah..... Ya Allah. Perkenankanlah harapan kami untuk mengunjungi Baitullah.

No comments:

Post a Comment