Wednesday, August 5, 2009

Kursus Haji Intensif - Makin Teruja....

Hari kedua Kursus Intensif Haji menggunakan video tentang pengurusan haji. Ianya menghuraikan secara panjang lebar dari peringkat awal hinggalah kembali semula ke tanah air. Abah dapat perhatikan semua bakal jemaah begitu tekun dan teruja mengikuti siaran tersebut. Abah sendiri tidak dapat dinyatakan perasaan dalaman Abah. Sangat-sangat teruja. Perjalanan haji yang digambarkan serasa dekat di hati. Serasa tidak sabar lagi untuk turut menyertai jutaan hamba Allah menunaikan Rukun Islam itu. Begitu jelas suasana di setiap tempat yang akan dilalui kelak.

Hari kedua ini juga diadakan ujian untuk memastikan kefahaman bakal jemaah haji tentang perkara-perkara yang telah dibincangkan sebelum ini. Sebanyak 25 soalan dikemukakan. Di akhir kursus, pegawai TH mengumumkan nama semua yang dapat menjawab dengan betul, di samping menyatakan tentang beberapa soalan yang mungkin mengelirukan bakal jemaah. Alhamdulillah, Abah dan Ummi adalah antara senarai yang dapat menjawab kesemua soalan dengan tepat.

Berakhirnya Kursus Haji Intensif bermakna tinggal 1 lagi kursus, iaitu Kursus Perdana. Abah berharap Abah dan Ummi akan dapat mengikutinya kelak, di samping berdoa agar Abah dan Ummi adalah antara yang terpilih menunaikan fardhu Haji nanti. Perkenankanlah doa kami, Ya Allah....

No comments:

Post a Comment