Thursday, August 13, 2009

Kursus Bersiri Terakhir Batuta Travel

Abah dan Ummi tiba di KB dalam pukul 3.00 petang. Seminggu tidak masuk ke bandar KB, rupa-rupanya telah berlaku perubahan jalan raya di pusat bandar itu. Perubahan ke arah yang lebih baik. Abah harap perubahan juga berlaku dalam diri Abah ke arah lebih diredhaiNya.

Dalam kursus terakhir ini, Ustaz Taufik menghuraikan semula tentang pelaksanaan ibadat haji. Juga amalan-amalan yang sewajarnya dilakukan semasa di Tanah Suci kelak. Abah dapat merasakan pengetahuan Abah semakin baik dan pemahaman juga lebih baik dari sebelum ini. Alhamdulillah.

Dapat Abah ambil beberapa perkara yang sebaiknya dilaksanakan berterusan dari hari ini lagi. Misalnya, sembahyang tahajud, taubat, witir dan tasbih. Di Tanah Suci, kita sewajarnya sentiasa melaksanakan ibadat-ibadat tersebut. Seterusnya dinyatakan betapa pentingnya setiap bakal haji menyemai sifat sabar dalam diri. Ini akan berlaku perkara-perkara tidak diingin jika kita tidak menanam sifat tersebut dalam diri.

Ustaz Ghani pula menjelaskan bahawa bakal-bakal jemaah haji yang berstatus terpilih dan menunggu bolehlah mula membayar wang ke pejabat Batuta Travel mulai bulan Ramadhan ini. Persiapan boleh dibuat mulai sekarang untuk melahirkan keikhlasan dalam beribadat. Dijelaskan tentang dam-dam yang perlu dibayar jika melakukan perkara-perkara yang berkaitan. Abah begitu teruja, terutama bila dinyatakan bahawa Abah boleh mulai membayar wang haji kepada pihak Batuta Travel. Serasa Tanah Suci makin menggamit Abah. Abah memohon kepada Allah s.w.t. agar permohonan Abah dan Ummi diperkenankanNya. InsyaAllah....

No comments:

Post a Comment