Sunday, October 11, 2009

Kursus Haji Perdana - 1 (Perjalanan yg panjang)

Dalam surat dinyatakan masa pendaftaran antara jam 2.30 hingga 3.30 petang. Selepas itu akan diberi taklimat berkaitan kursus. Memandangkan tempat kursus di IKBN tidaklah begitu jauh dengan tempat tinggal, rasanya setengah jam boleh tiba di sana. Jadi, dalam pukul 3.00 petang baru beransur ke tempat kursus. Perjalanan begitu lancar, kecuali apabila terpaksa mengekori sebuah kereta yang begitu perlahan gerakannya. Rupa-rupanya, sedang berbual dengan penumpang di sebelah. Apa yang sepatutnya ialah mereka memberikan laluan kepada kenderaan lain.

Setibanya di persimpangan menuju ke IKBN, kesesakan yang amat sangat. Jarak lebih kurang 10 kilometer mengambil masa hampir setengah jam. Kesabaran diuji di sini. Pemerhatian yang dibuat memperlihatkan sikap tidak bersabar oleh pemandu. Ada yang mula memotong dari sebelah kiri dan sebagainya.

Dalam fikiran ini, mengapa tidak boleh bersabar. Bukankah kita sedang menuju ke satu arah? Bukankah kita bakal berada dalam suasana yang amat tidak kondusif di sana? Maka, keperluan terhadap sikap sabar amat-amat dituntut. Mulakanlah di tanah air lagi.

Ya Allah, jadikanlah daku antara hamba-Mu yang sentiasa bersabar menempuh ujian-Mu.

No comments:

Post a Comment