Tuesday, October 13, 2009

Kursus Haji Perdana - 3 (Perjalanan Bermula)

IKBN Tangok merangkumi suatu kawasan yang luas. Ianya sesuai untuk menjadi tempat sesuatu majlis seperti ini. Pada sebelah petangnya, bakal-bakal jemaah telah melaksanakan program Umrah yang mengambil tempat di dalam dewan dan sekitarnya. Mulai pukul 11.00 malam pula, aktiviti berjalan seperti dirancang. Jemaah akan dibawa untuk melontar di jamrah. Perjalanan beramai-ramai seolah-olah suatu pesta.Begitu panjang dan padat. Ini sekadar hampir 2,900 jemaah. Pun terpaksa bersesak-sesak. Apatah lagi kelak jemaah yang berganda-ganda jumlahnya akan bergerak melalui jalan yang sama.

Rupanya, jemaah berjalan melebihi 3 km di sepanjang malam itu. Sedikitpun tidak terasa kepenatan. Mungkin kerana perjalanan beramai-ramai. Tidak kurang menarik perhatian ialah jemaah yang terpaksa menaiki kerusi roda untuk bergerak. Semangat dan ketabahannya sewajarnya menjadi teladan kepada ramai yang tidak sabar-sabar dalam melaksanakan sesuatu.

Seperkara yang menarik juga ialah betapa kemesraan antara pasangan suami isteri begitu ketara dalam melaksanakan aktiviti-aktiviti. Raut muka yang jernih menggambarkan kerinduan untuk menjadi tetamu Allah kelak. Berpaut tangan menyelusuri perjalanan melebihi 3 km sesungguhnya keajaiban dalam melestarikan keinginan ke sana.

Ya Allah! Jadikanlah hati kami tetap untuk mencari keredhaanMu...

No comments:

Post a Comment