Thursday, October 15, 2009

Taklimat Haji Perdana BTT

BTT mengadakan Taklimat Haji Perdana untuk bakal-bakal jemaah Haji yang akan mengikuti pakej Haji dengannya. Hampir 400 jemaah berdaftar, dan sebilangannya telah mendapat pengesahan penerbangan kerana mereka mengambil perjalanan awal. Kegembiraan jelas terpancar dari raut wajah bakal-bakal tetamu Allah ini.

Sepanjang taklimat, bakal-bakal jemaah didedahkan sekali lagi dengan perjalanan ke Tanah Suci, dan aktiviti-aktiviti yang bakal dilaksanakan kelak. Penerangan yang jelas memudahkan lagi pemahaman. Bolehlah dikatakan ianya merupakan kesinambungan kursus-kursus Haji sebelum ini. Boleh dibayangkan keadaan di sana, serta kerja buat yang akan dilakukan kelak.

Pengalaman musim Haji yang lepas dijelaskan sebagai panduan menghadapi masa yang akan mendatang. Peringatan tentang perkara-perkara yang sewajarnya diambil perhatian oleh semua bakal jemaah juga menarik perhatian. Apa pun, kesabaran adalah perkara yang perlu ditanam dalam diri setiap bakal jemaah Haji. Ini kerana kita akan berhadapan pelbagai situasi tidak terduga yang menuntut sikap sabar.

Ramai yang akan ke Tanah Suci bersama pasangan masing-masing. Tidak kurang yang bersama mereka ialah ibu, bapa atau mentua. Maka, sekali lagi kesabaran yang mendalam perlu disemai dalam jiwa. Dan, sifat ini mestilah dibajai dari tanah air lagi, dari masa kini. Biarkan ianya bercambah terus-menerus hingga ke akhirnya.

Perhimpunan yang ramai sebegini semestinya akan menemukan kita dengan seseorang yang tidak disangka. Tidak disangka seorang saudara Ummi turut hadir ke taklimat ini. Bukankah ini hikmah dariNya jua?

Ya Allah, ampunilah kami, kekalkanlah kami dalam keredhaanMu......

No comments:

Post a Comment