Monday, October 19, 2009

Pembelajaran Ada Di Mana-Mana

Setiap pagi radio IKIM menjadi suatu kemestian untuk santapan minda. Pagi ini pun masih begitu. Banyak ilmu dan info boleh diperoleh di samping celoteh Z & Z yang kadang-kadangnya mengundang senyum sendirian. Begitu bijak mereka mengeluarka patah-patah kata.

Pagi ini dikhaskan untuk ruangan Haji. Pendengar boleh menyampaikan salam kepada handai taulan yang akan berangkat ke Tanah Suci. Selain itu, tip-tip untuk pelaksanaan ibadat Haji juga boleh diperturunkan untuk panduan bakal-bakal tetamu Allah yang akan berangkat kelak.

Banyak info dapat dikutip menerusi saranan pendengar yang telah pergi sebelum ini. Daripada penjagaan kesihatan, amalan meminum air zamzam hinggalah bagaimana mengelakkan hilang arah di Tanah Suci kelak. Seorang bekas pramugara memberikan ulasannya berkaitan sikap membasahkan lantai di tandas semasa penerbangan. Seorang pendengar juga meminta agar bakal-bakal tetamu Allah menanamkan sikap kesabaran semasa melaksanakan ibadat tawaf dan saie. Banyak lagi yang dapat dijadikan panduan di sana nanti.

Sememangnya, ilmu itu berada di mana-mana. Tidak semestinya ia diperoleh secara formal di dalam kelas, mahupun di dalam kursus-kursus yang diikuti selama ini. Ilmu dari pengalaman tetamu-tetamu Allah amatlah mahal dan tidak ternilai. Mereka desaya mungkin ingin memberikan ingatan kepada bakal-bakal tetamu Allah ini. Ambillah pengalaman mereka sebagai pedoman semasa di sana.

Ya Allah, kami pohonkan keredhaanMu di dalam menjalani ibadat ini.....

No comments:

Post a Comment